Menu

Páternoster - oběžní výtah

Páternoster je druh osobního výtahu s nepřetržitým řetězem kabin. Výtah, kterým se vozíte, dokud nevystoupíte. Kabiny tohoto výtahu za poslední stanicí jednoduše pomocí řetězového kola změní dopravní směr.

Název tohoto zařízení pochází z latinského spojení slov pater noster, česky „Otčenáš“. Při mších se totiž používají tzv. růžence, což je jakási soustava kamínků zavěšených na provázku, kterými se postupně během modlitby posunuje jeden kamínek za druhým. Tento mechanismus může připomínat princip oběžného výtahu.

První zmínky o páternosteru sahají do hluboké historie. Například už v antické době sloužilo podobné zařízení k dopravě zeminy z dolů nebo pro převoz vody ze studní. Páternoster dnešního typu byl instalován poprvé v devatenáctém století v Londýně, kde našel velké využití hlavně ve velkých institucích a objemných budovách. Odtud se dál rychle rozšiřoval do dalšího světa a ve dvacátých letech 20.stol. se objevuje také u nás.

Proč se používá ještě v dnešní době? Je totiž finančně výhodný, má velkou kapacitu a je spolehlivý. Žádné zmáčknutí tlačítka a čekání. Je okamžitě připraven pro nástup i výstup cestujících - v jakémkoliv okamžiku, v jakémkoliv patře. Páternoster o patnácti kabinách a kapacitě dvou osob na jednu kabinu dokáže svézt najednou i 30 osob. Oproti běžnému druhu výtahu (0,5-1,6m/s) se sice páternoster pohybuje rychlostí asi 0,3m/s, ale už se poté není nutné zdržovat dalšími úkony, jako je otvírání a zavírání dveří, nebo rozjezdem a dojezdem kabiny.

Kde se dá setkat s páternosterem v dnešní době? V Česku v současné době funguje asi 70 páternosterů – např. již od roku 1929 slouží zaměstancům a hostům budovy Českého rozhlasu. Tady má výtah 18 kabin a projet se můžete celkem osmi patry dokola. V Brně je to pak na fakultě strojního inženýrství VUT, kde páternoster prošel v roce 2013 rozsáhlou rekonstrukcí – byl zcela rozebrán a odvezen k celkové obnově zdvihacího mechanismu a kabin. Další dva oběžné výtahy pak můžeme potkat v budově Magistrátu města Brna na Malinovského náměstí a nebo také v budově pošty u brněnského hlavního nádraží. Tady byl výtah odstaven na šest let kvůli nebezpečí vznícení lanového zařízení, jež bylo již natolik nasáklé olejem a mazivem, že by při tření mohlo dojít k požáru. Znovu byl poté uveden do provozu v roce 2013. V zahraničí je s oblibou používán např. ve Švýcarsku, Německu, Nizozemsku, Itálii, Švédsku, Rusku, Maďarsku, Srbsku či Polsku a samozřejmě také v zemi původu oběžních výtahů – ve Velké Británii.

    paternoster1                                       paternoster2

Zdroje:

Český rozhlas: Rekonstrukce budovy Českého rozhlasu dokončena

Centrumnews.cz: VUT zrekonstruovala páternoster, oprava stála přes čtyři miliony

Wikipedia: Páternoster

Paternoster.archii.cz: Páternoster a zuby času

Česká televize: Na poště se znovu rozběhl starý páternoster 

Beta Control

Oblasti

 

Adresa

Kontakt

O firmě Výtahy

Vývoj

Beta Control s.r.o.

Telefon: +420 546 223 491  

Volná místa Bezpečný dům Školicí centrum Černého 829/58 Telefon: +420 515 511 201
Média Čerpací stanice Inženýring 635 00 Brno (Bystrc) E-mail: obchod@betacontrol.cz

1994 - 2016 © Všechna práva vyhrazena | Realizace GLIPS.cz